Tuesday, January 1, 2008

TAHUN BARU NI SELAMAT KE?

Aku dah kata yang aku akan buat blog. Semua kawan-kawan tak percaya. Dia orang fikir aku cakap tak serupa bikin. Silap kau orang lah beb! Aku Mat Bond Kg, tak suka cakap bohong, berani buat berani tanggong!

Setakat nak menulis tak ada hal punya! Setakat nak bercerita semua orang pun boleh. Duduk kena teh tarik atau kopi O dekat kedai simpang, kita boleh cerita berjam-jam. Tak ada hal punya. Kalau Abang Kedai tu ada Astro, lagi best!

Aku pilih hari ni buat blog fasal ini tahun baru. 2008 beb! Kawan Cina kata nombor 8 bawa ong, bawa tuah katanya. Aku tak berapa pasti bab tu. Tapi apa salah kita buka tahun baru dengan benda baru. Bak kata orang tua kat kampong, belum cuba belum tahu.

Aku bukan sasterawan. Itu aku nak bagi tau kau orang semua. Aku cuma suka borak-borak. Dalam masyarakat kita hari ini, semua orang suka borak. Ada yang borak kosong, ada yang borak nak mengampu, ada yang borak nak mengutuk aje. Itu dia orang punya fasal, aku tak campur.

Aku cuma nak tulis apa yang aku nak kata aje. Tadi aku tengok TV siaran langsung sambutan tahun baru. Alamak, boleh sakit jiwa dibuatnya! Tak ada idea baru langsung. Asyik-asyik tunjuk orang Melayu kat Dataran Merdeka sorak-sorak sambil dengar lagu Malaysia Gemilang! Aku nampak PM dengan isterinya tercegat atas pentas dengan wajah letih dan boring! Itu yang terbaik dibuat oleh TV1!

Aku tukar channel tengok TV3. Pun hampir sama. Ada Mawi yang jelas nampak lesu. Ada Jamal Abdillah nyanyi lagu Seroja. Lepas tu, dua emcee naik pentas ajak semua orang sambut 2008. Tak bermaya, tak kreatif, tak ada mood...

Aku tak faham benar. Ngapa tak ada perubahan langsung? Di malaysia ni tak ada orang kreatif ke? Kalau tak buat siarang langsung tak boleh ke? Kalau setakat nak tayang artis kita nyanyi-nyanyi atas pentas dan lepas tu cuba tunjuk mereka semua gembira, aku fikir tak payahlah.

Aku berani kata, tahun depan pun sama juga! Pihak yang bikin program ni semua takut nak buat persembahan bernafas baru kerana terlalu banyak orang 'pandai' di RTM mahupun di TV3. Kalau mereka betul-betul kreatif, nanti ada pulak pak pacak yang mewakili orang politik yang bagi macam-macam komen yang menyekat dan membantutkan kreativity orang kita.

Apapun, aku nak ucap Selamat Tahun Baru! Cuma aku nak kata, sama-samalah kita tengok apa yang akan selamat atau tak selamat di tahun baru nanti. Gua blah dulu beb!

No comments: