Friday, January 11, 2008

Jenayah menjadi-jadi; kita diancam lagi

Berita panas hari ni ialah kematian pembesar MIC Johor. Beliau kena tembak dalam lif, kata berita radio dan TV. Polis sedang siasat. Sama juga Polis sedang siasat kehilangan kanak-kanak 5 tahun yang dah masuk hari ketiga atau keempat.

Kes pembunuhan kejam Nurin masih belum selesai, dah timbuk kes baru. Polis bikin apa?

Berita macam ni datang selepas PM kata jenayah meningkat selepas beliau bertemu pegawai-pegawai tinggi Polis di Bukit Aman beberapa hari lalu. La ni, tak ada sesiapa pun boleh menafikan kenyataan PM tu. Tinggal lagu, rakyat biasa dah lama kata begitu...

Aku merasakan kita hidup dalam serba ketakutan. Ada member-member kata hidup 'under siege,' maknanya kita sentiasa hidup dalam ancaman. Aku rasa member-member ni betul.

Ancaman dari dalam ni lebih bahaya beb. Dan ancaman datang dalam macam-macam bentuk. Nak berniagapun boleh kena ancam. Ada pegawai kerajaan minta duit kalau nak luluskan projek, tak kira besar atau kecil. Lagi besar projek, lagi besar fulus yang mereka minta.

Yang aku takut dan nak tahu - mungkin lagi tinggi pangkat pegawai, makin tinggi pulak permintaannya. Aku tahu tak semua pegawai kerajaan macam tu. Ada juga yang baik dan lurus.

Semalam, ada kawan cerita yang pegawai kerajaan 'pow' sama dia. Dalam bahasa budak-budak sekarang, 'pow' tu maknanya minta bayaran kalau nak dapat apa yang dihajati. Member aku ni baru nak mula berniaga, tapi dah ada pegawai kerajaan yang minta bukan-bukan.

Kawan-kawan politik pula kata, dia tengah siap nak berkempen kerana pilihanraya umum dah dekat. Aku bilang pada dia, dia dah terlambat. Orang yang benar-benar dalam politik dah lama berkempen. Ada kawan sibuk buat poster, T shirt, topi dan kain rentang. Tak lama lagi, kita semua boleh tengok bendera parti dan poster sana sini.

Kawan dalam parti pemerintah bagi tau, dia yakin partinya akan menang besar. Aku kata pada dia, menang nak tubuhkan kerajaan tak mustahil. Tapi tak mungkin menang macam pilihanraya 2004. Rakyat hari ni masih menagih janji.

Aku tak tahu apa nak cakap. Aku tengok isu sosial menjadi-jadi; pertelingkahan politik dalam parti tak reda dan mungkin panas apabila pencalonan mendapat tentangan dalaman; orang bisnis kata perkembangan ekonomi tak sehebat seperti yang dihebohkan.

Macam-macam boleh jadi beb! Kedai mamak dan bagi amaran - jangan harap roti canai boleh kekal jadi sarapan pagi! Kalau roti canai pun boleh bahan tekanan, apa lagi yang boleh jadi Pak?

No comments: