Wednesday, January 2, 2008

ADA LAGI YG SEJUJUR CHUA SOI LEK?

Aku dah agak dari awal lagi. Dato Dr Chua Soi Lek akhirnya letak jawatan sebagai Menteri Kabinet dan pemimpin parti MCA. Soal dia dah selesai. "Cut and dry,' kalau ikut cakap Mat Salleh.

Dia berani, tegas dan berpendirian. Aku hormat dia. Dia orang yang berani buat, berani tanggong. Dalam hal skandal seks ni, Dr Chua juga tak cakap bohong. Ungkapan 'siakap, senohong, ikan duri, pandai cakap bohong, boleh jadi menteri' tak boleh digunakan untuk Dr Chua.

Aku tabik dia. Dr Chua ni gentleman juga orangnya. Dia sedar bahawa apa yang dibuatnya salah dari segi moral dan etika seorang pemimpin. Tu fasal dia letak jawatan, tanpa berdolak dalik lagi.

Bukan senang nak lepaskan kuasa beb. Mula-mula aku rasa dia cuba juga nak bertahan. Tapi arus terlalu kuat dan dia tak mampu nak melawan gelombang. Realiti politik memaksa beliau mengambil jalan yang wajar, iaitu berundur.

Dr Chua tidak perlu menunggu hukuman rakyat dalam pilihanraya umum akan datang. Dia menghukum dirinya dulu. Ini satu sifat yang perlu dicontohi oleh ramai pemimpin kita. Aku tengok sidang media dia ketika mengumumkan keputusan untuk letak jawatan. Dia berhati-hati membuat kenyataan. Memilih kata-kata yang diluahkan dengan teliti.

Tapi maksud kata-kata dan tindakannya jelas beb. Aku rasa ramai orang faham. Cuma dia tak sebut nama saja. Dia pun tahu ramai lagi kawan-kawannya yang berkelakuan tak senonoh. Kita semua pun dengar desas-desus pemimpin berfoya-foya ke sana ke mari dengan makwe mereka.

Apa kau kata? Ada juga yang ke sana ke mari dengan pakwe? Hello beb, cakap baik-baik sikit! Jangan nak memandai-mandai buat cerita dan tabur fitnah.

Dr Chua sebenarnya marah dan geram. Dia juga marah pada dirinya. Tapi mungkin lebih marah dan geram pada musuh-musuhnya. Aku rasa Dr Chua tahu banyak rahsia tetapi tak mahu mengaibkan orang lain. Mungkin dia mengamalkan polisi 'pandai makan, pandai simpan.'

Selepas skandal ini, aku percaya orang ramai perlu tatap wajah semua pemimpin kita. Mesti ada antara mereka yang buat macam-macam karenah. Mungkin ada yang korup, salahguna kuasa, kuat main judi, simpan perempuan, pasang bomoh rata-rata, tabur fitnah sana sini, kaki arak dan entah apa lagi maksiat kecil dan besar.

Dr Chua kata, seseorang pemimpin yang buat silap tak boleh berkhidmat dalam masyarakat hadhari. Waduh! Pedih tu beb! Maksudnya, pemimpin macam tu tak 'hadhari compliant!' Dalam saat-saat akhirnya sebagai orang kenamaan, Dr Chua sempat juga mengajak kita semua memikirkan soal-soal harga diri, nama baik dan maruah.

Aku cuma ada satu soalan ekoran kes ni - ada lagi ke pemimpin sejujur Chua Soi Lek?

No comments: