Tuesday, January 8, 2008

Menteri jangan bikin rakyat keliru

Dua tiga hari yang lepas ni sibuk fasal sekolah baru buka sampai tak sempat nak blog. Hari ni baru ada peluang. Dua tiga hari yang lepas pun banyak juga yang buat aku bingong.

Mula-mula fasal yuran sekolah. Menteri Pendidikan Datuk Hishammuddin Tun Hussein kata tak payah bayar yuran lagi. Kerajaan tanggong semua! Bunyi macam suara orang berkempen pilihanraya.

Lepas tu, bila mak bapak pergi sekolah, tiba2 macam-macam yuran yang nak kena bayar! Tak habis kat situ beb - Menteri buat kenyataan pulak mengatakan kalau tak mampu tak payah bayar!

Mana dia punya 'though process' beb? Yang mana satu mak bapak nak dengar? Aku hairan juga ngapa menteri cakap berbelit-belit! Susah nak faham! Kalau bagi pilihan pada mak bapak, dah tentu tak mau bayar fasal Menteri kata kerajaan tanggong semua!

Dalam kerajaan hari ni, terlalu banyak retorik yang dibuat ikut sedap mulut. Aku cuma nak ingatkan mereka yang suka buat kenyataan retorik ni - kerana mulut badan binasa! Dalam pilihanraya yang akan datang, rakyat akan bersuara. Kalau salah haribulan boleh hanyut pembesar-pembesar negara!

Dah tu meletop pula interview NST dengan Menteri Radzi Sheikh Ahmad yang bertelingkah dengan MB Perlis Shahidan Kassim. Kata Radzi, Azmi Khalid layak jadi MB Perlis kerana dia ada bini cantik. Dan Azmi juga kawan lama Radzi!

Hello BEB! Lu mana marilah? Ini kenyataan dari seorang Menteri kanan, bukan sebarang menteri. Dan dia juga Setiausaha Agong Umno! Apa dah jadi ni?

Kalau menteri boleh buat kenyataan yang mengelirukan (macam Hishammuddin) atau berbau sexist dan cetek intelek (seperti Radzi), ke mana negara kita nak dibawa? Kalau orang macam ni terus memimpin...

Orang macam Hishammuddin mungkin ada peluang lagi kerana dia masih muda dan bertenaga. Dia pun ada sekolah sikit. Kalau nak ikut paras rupa bini, bini dia pun cun juga!

Tapi kalau buat kenyataan tu, buat elok-elok. Jangan ambigious, kata Mat Salleh. Makna cakap dengan jelas dan jangan buat oleh terteka-terteka yang mana satu menteri maksudkan!

No comments: