Friday, January 4, 2008

Samy Vellu main wayang gelap ke?

Aku terbaca Presiden MIC Datuk Seri S Samy Vellu nak rombak parti dan bikin road show. Dia nampak bersemangat betul. Aku nak gelak pun ada bila cerita fasal Pak Samy ni.

Bila dia dah kena lanyak akibat demo yang dibuat oleh Hindraf, barulah Pak Samy tergesa-gesa nak buat macam-macam. Sebelum ni, Pak Samy duduk bersenang lenang macam maharaja dan langsung tak mahu dengar kritikan yang dilempar kepadanya.

Malah, katanya, hanya MIC yang layak memperjuangkan kedudukan rakyat India di negara ini. Dia tak layan langsung parti yang dipimpin oleh Kayveas atau Pandithan. Pak Samy tak mahu kongsi kuasa dengan sesiapapun dari masyarakat Hindu.

Aku tak nampak macam mana Pak Samy boleh berjaya dalam usahanya ni. Nak rombak parti, nak buat road show, nak tenangkan masyarakat Hindu, nak pastikan kuil Hindu tak diroboh dan yang baru dibina, nak kempen untuk BN dalam pilihanraya umum akan datang, nak macam-macam lagi. Besar juga nafsu Pak Samy ni!

Pak Samy mungkin popular di Sg Siput. Dia juga mungkin disegani parti komponan BN. Tapi, aku rasa Pak Samy dah hampir ke penghujung jalan. Bila dia kena ejek di satu perjumpaan minggu lalu, aku nampak Pak Samy dah nazak.

Bila Tun Mahathir Mohamad berundur dulu, ramai yang meramalkan pemimpin besar parti yang dah lama berkhidmat turut beredar juga. Atau buat rancangan untuk beredar. Akhirnya, cuma Lim Keng Yeik yang memimpin Gerakan saja yang melepaskan jawatan.

Bukan senang nak lepaskan kuasa beb! Aku dah kata dalam posting lampau! Chua Soi Lek mula-mula pun tak mau lepaskan jawatan tapi akhirnya hanyut juga dibawa arus. Kali ni, aku rasa Hindraf dan pengikut-pengikutnya akan ajar Pak Samy.

Pak Samy ni tak ubah macam 10 budak hitam yang main tepi longkang. Akhirnya, semua terjun dalam lobang. Sama-samalah kita tengok kesudahannya. Tapi ada juga member yang bisik pada aku bahawa Hindraf ni sebenarnya NGO yang mendapat 'restu' ramai pemimpin masyarakat Hindu, termasuk...

Macam wayang gelap pun ada beb!

No comments: