Wednesday, January 23, 2008

Thaipusam tahun ini besar maknya!

Hari ni cuti beb! PM baru aje buat pengumuman bahawa Perayaan Thaipusam ialah cuti umum untuk KL! Tambah lagi satu hari cuti dalam kalendar! PM betul-betul perihatin terhadap perayaan keagamaan, tak kira agama mana.

Aku ada juga dengar sosek-sosek di kalangan setengah orang. Biasalah tu. Ada yang kata kerajaan bagi muka pada tuntutan puak ekstremis Hindu yang mendesak agar Perayaan Thaipusam diiktiraf sebagai satu perayaan besar negara kita.

Dulu parti komponen BN, MIC, pernah juga minta cuti umum untuk Thaipusam. Kerajaan bagi juga, tapi bukanlah selepas demo besar-besaran seperti yang dibuat oleh Hindraf hujung tahun lepas.

Di kalangan Orang Melayu, ada yang kata kerajaan yang diterajui oleh UMNO, parti Orang Melayu, mudah sangat memberi laluan pada desakan Hindraf. Kata mereka, kalau beginilah caranya, Orang Melayu pun boleh buat demo minta cuti beberapa lagi tarikh penting dalam Islam.

Ada juga kata, apa salahnya PM bagi cuti pada Thaipusam. PM kita bukan PM orang Melayu saje. Dia juga PM semua bangsa. Dia kenalah berlaku adil. Kalau tak boleh buat sekaligus, buat secara berperingkat.

Tapi kau tahulah. Inikan ke musim politik. Banyak yang perlu dipertimbangkan. Ada yang kata PM nak cuba baikki hubungan antara kerajaan dan pengundi Hindu. Samada ini betul atau tidak, kita sama-sama tunggu dan lihat. Aku ada sedikit sangsi dalam hal ni...

Aku rasa jalanraya di KL pasti rileks sikit. Kawan-kawan selalu bagi tau bahawa pada hari Thaipusam di tahun2 lalu, jalan penuh sesak kerana Selangor cuti tetapi KL kerja. Orang Selangor keluar beramai-ramai ke KL nak shopping atau jalan-jalan cari makan.

Kalau aku jadi ahli Hindraf, aku mesti 'celebrate' punya! Tau-sama-tau sudahlah beb! Ini satu kemenangan besar bagi Hindraf, satu kejayaan saikologi yang penting. Hindraf tentu dapat semangat baru dari pemberian PM ni.

Agak-agaknya, apa lagi tuntutan Hindraf yang akan diberi layanan positif oleh PM? Kalau Hindraf tekan kuat lagi, apa lagi yang mereka boleh dapat? Ada jeneral lima bintang dalam ATM? Ada MB atau CM baru dari MIC?

Aku tak berani nak ramal yang ini tak akan berlaku...macam-macam boleh jadi beb!

No comments: