Wednesday, January 16, 2008

Ada menteri dah habis tempoh gunapakai?

Amacam hujung minggu ni? Enjoy ke? Ada kena kena roti canai? Aku macam biasalah. Kena roti canai Mydin tapi aku tengok dah kecik sikit saiznya. Bedal ajelah, apa nak buat. Dah jadi tabiat tiap-tiap hari minggu kena roti dengan member-member.

Hari ni member semua cerita fasal pilihanraya. Dia orang kata memang dah dekat betul. Ada yang kata paling lewat cuti sekolah bulan tiga (Mac). Mungkin ya, mungkin tidak.

Tapi aku tengok isu banyak. Mak bapak masih lagi menyungut fasal yuran sekolah (kejap kena bayar, kejap tak payah bayar, kejap tak payah bayar kalau tak mampu); harga barang makin naik walaupun kerajaan kata tak naik banyak; jenayah menjadi-jadi; banyak kes yang polis tak dapat selesaikan; bunuh membunuh pun dah jadi macam biasa aje; orang politik sibuk ke sana ke mari tabur janji tapi tak kotakan; pak menteri kecoh kata mengata; korupsi tambah kuat sana sini; Mat Rempit dah jadi King of the Road; dan anak kecil tak selamat lagi.

Aku bukan orang politik, tapi sana sini orang sibuk dengan hal politik. Dalam pada itu, aku nak tanya - kau ingat ada tak menteri kabinet atau menteri besar atau MP atau ADUN yang tarik diri secara sukarela?

Bukan apa beb! Setiap kali ada pilihanraya, perebutan kerusi memang panas. Kau tengok saja Kabinet hari ni. Berapa ramai menteri yang dah letih, dah season kata budak-budang sekarang. Ada yang merasakan dia dah lama betul sehingga tak boleh ditegur.

Ada juga yang merasakan sumbangannya begitu hebat sehingga dia dah jadi 'indispensable' atau 'wajib ada dalam kabinet.' Pada aku, mereka ni dah mula berkarat. Elok ketepi aje. Buat benda lain. Jadi penasihat cukuplah. Bagi peluang pada orang lain.

Mesti ada antara mereka yang dah tamat tempoh gunapakai!

No comments: